Menu
FANZINE.cz
Filmy a seriály

Seriál Království: Co mají společného Lars von Trier a Stephen King

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

22. 1. 2012

FOTO: Královská nemocnice (2003)Tajemná nemocnice plná duchů, kterou řídí filmový režisér Lars von Trier. Taková kombinace snad ani nemůže být normální.

FOTO: Královská nemocnice (2003)

Královskou nemocnicí se potuluje tajemná holčička. Zdroj: distributor seriálu

Dánská televizní minisérie Království (v originále Riget) je rozhodně něco, co se v televizi často nevidí. Autorem námětu a režisérem většiny epizod je Lars von Trier, oblíbený provokatér z loňského festivalu v Cannes. Právě s Královstvím však zaujal na jiném festivalu mnohem dříve a jednoznačně pozitivněji. V roce 1995 získal cenu pro nejlepšího režiséra na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary. Minisérie se líbila nejen festivalové porotě, ale také spisovateli Stephenu Kingovi, který je autorem scénáře k americkém remaku Královská nemocnice (2003).

Království nabízí divákům dvě řady po čtyřech epizodách, kterém mají v průměru sedmdesát minut. Řadí se proto spíše mezi minisérie než ke klasickým televizním seriálům. Americký remake Královská nemocnice má tradičnějších třináct epizod, z nichž každá (kromě pilotního a závěrečného dílu) má kolem čtyřiceti minut.

Ošklivé miminko a voodoo

Kromě Triera získal ve Varech cenu také dánský herec Ernst-Hugo Järegård, který hraje doktora Stiga Helmera, hlavní zápornou postavu minisérie. Tento švédský neurochirurg se snaží udělat v dánské nemocnici kariéru a neváhá přitom použít jakýchkoli prostředků. Proti němu stojí mladý doktor Hook (Søren Pilmark), ještě mladší doktorka Judith (Birgitte Raaberg) a hlavně spiritistka a médium paní Drusseová (Kirsten Rolffes), která v nemocnici objeví centrum neklidných duchů.

Všechny události v nemocnici komentují umývači nádobí, mentálně postižení, chlapec a dívka. Do děje nezasahují, ale v jejich dialozích se skrývají nápovědy pro pochopení všech hádanek. Kromě hlavní dějové linie, ve které paní Drusseová pátrá po duchu zemřelé holčičky, existuje ještě množství vedlejších zápletek. Judith přivede do jiného stavu duch, a žena porodí opravdu ošklivé miminko. Místní patolog si zase nechá transplantovat játra poškozená rakovinou, aby získal nový exponát do sbírky.

FOTO: Království (1994)

Hlavní záporná postava a šéf neurochirurgie bude mít brzo po kariéře.

Bizarní minisérie zabíhá v některých epizodách až do opravdových nechutností, ale vyznačuje se zvláštním černým a ironickým humorem. Diváka, který si ji oblíbí, však může poněkud rozčílit, že obě série končí snad více otazníky, než s kolika začaly. Plánovaná třetí a závěrečná řada nebyla nikdy natočena, protože řada hlavních představitelů zemřela (mj. Ernst-Hugo Järegård a Kirsten Rolffes).

Po americku

První řada Království měla premiéru v roce 1994 a druhá o pět let později. Dalších šest let potom trvalo, než lákavou předlohu objevili Američané a natočili remake. Jeho scenáristou se stal hororový spisovatel Stephen King, který měl na projektu dokonce takový zájem, že ho částečně financoval. Za odměnu si v něm zahrál roli věčně nepřítomného údržbáře.

Na rozdíl od předlohy se Královská nemocnice (v originále Kingdom Hospital) točí kolem malíře Petera Rickmana (Jack Coleman), který se do zdravotnického zařízení dostane poté, co ho srazí auto. Pravidelní Kingovi čtenáři poznají v této postavě spisovatelovo alter ego. Rickman se v kómatu setkává  s duchem malé holčičky a snaží se odhalit okolnosti její smrti. Společníka mu přitom dělá obří mravenečník Anubis.

[youtube_660]pBJBTD3cPXQ[/youtube_660]

Vypočítávat rozdíly mezi Královstvím a Královskou nemocnicí by bylo jako snažit se srovnat legendární seriál Městečko Twin Peaks s romantickou komedií Městečko Pleasantville (1998) – oba se odehrávají na maloměstě, ale tím veškerá podobnost končí. Americký remake je zbavený téměř všech podivností a ty zbylé dostávají zoufale konvenční charakter. Zatímco dánská paní Drusseová vymítá holčičku ve sklepě nemocnice pingpongovou pálkou, americká pořádá tradiční seanci.

Pro odvážlivce i lenochy

Království nebylo prvním setkáním Larse von Triera s televizním formátem. Ve stejném roce měla premiéru experimentální talk show Lærerværelset (česky Sborovna). Pokud si pod pojmem experimentální talk show dokážete cokoli představit, je pro vás Království jasnou volbou. Tato bizarní spletenice ghost story, Pohotovosti a splatter hororu totiž vyžaduje od diváka spolupráci a hlavně velkou představivost.

[youtube_660]HZgnLXmsA4o[/youtube_660]

Naproti tomu americká verze poskytuje divácky přístupnou variantu, která není tak tajemná, zábavná ani složitá. Vypráví divákovi zajímavý děj víceméně přehledně a má dokonce nepředvídatelný konec. Ostatně – konec je hlavní výhodou Královské nemocnice. U jejího dánského předchůdce si o něm můžeme nechat tak maximálně zdát pořádně děsivou noční můru.

Království (Riget)

Drama / Horor / Mysteriózní / Komedie
Dánsko / Francie / Německo / Švédsko, 1994, 4 x 70 minut

Režie: Lars von Trier, Morten Arnfred
Hrají: Ernst-Hugo Järegård, Søren Pilmark, Kirsten Rolffes , Birgitte Raaberg, Ghita Nørby, Baard Owe, Peter Mygind

Hodnocení: 5*****

 

Královská nemocnice (Kingdom Hospital)

Horor / Mysteriózní
USA, 2003, 13 x 40 minut

Režie: Craig R. Baxley
Hrají: Jamie Harrold, Jack Coleman, Diane Ladd, Bruce Davison, Julian Richings, Andrew McCarthy, Sherry Miller

Hodnocení: 3***

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Seriál Království: Co mají společného Lars von Trier a Stephen King

Hide picture