Hospodařit s divočinou za zády není jednoduché. Podaří se vám uchránit neposedné králíky, huňaté ovce, růžová prasata, flekaté krávy a mohutné koně před mlsnou liškou a hladovým vlkem?
Starý farmář měl tři syny. Rozhodl se, že je vyzkouší, aby se dozvěděl, který se stane tím nejlepším hospodářem. Dal jim za úkol vybudovat prosperující farmu, na které budou mít alespoň jednoho králíka, ovci, prase, krávu a koně.
Událo se to v době, kdy peníze byly kdesi v lese na houbách a fungoval pouze směnný obchod. Tak se bratři s prázdnými kapsami vydali do světa. Nejmladší Jíra byl zároveň i nejbystřejší, a tak ho po chvíli napadlo vydat se do nedalekého města a zkusit svoje štěstí. Ostatní bratři ho následovali. Na místním tržišti se dozvěděli o možnosti hrát o zvířata v kostkách. Obtloustlí sedláci pomocí kostek snadno získávali levnou pracovní sílu, protože pokud s nimi někdo prohrál, musel u nich pracovat zadarmo až několik měsíců.
Jíra se vsadil, ač neměl nic, o čtyřnohého bílého králíka. Pokud by prohrál, musel se stát čeledínem u nejkulatějšího pantáty a odsloužit celé léto. Štěstí bylo ale na jeho straně. Vyhrál. Když to viděli oba bratři, následovali ho v jeho konání. Viděli možnost vítězství nejmladšího z nich, mohli by tak poměrně snadno přijít o vytoužené dědictví. Každý den proto chodili na trh a hráli.
Po několika hrách se Jíra rozhodl směnit vyhrané králíky za nějaké větší zvíře. Samozřejmě za pár ušatých králíků nemohl žádat hned koně, a proto začal chytře. Postupně. Zanedlouho si pořídil pěknou ohrádku, kde se pečlivě staral o všechna svá zvířátka. Měl už pěkné stádo oveček a čuníků, mezi nimiž vesele skotačili králíci. Občas se stalo, že když ráno přišel zvěř nakrmit, objevil několik malých přírůstků, protože jeho zvířátka se začala množit. Prozíravě si pořídil malého mysliveckého psíka, který uměl štěkotem zahnat nebezpečné lišk, a uchránit stádo před jejím nájezdem.
Jeho starší bratr byl však hloupější. Neuměl svoji farmu ubránit před lesními šelmami, a tak ačkoliv v kostkách vyhrával, vždy o úlovky rychle přišel. Prostřední bratr skončil s prázdnou ohradou a tříletou bezúplatnou službou u místního starosty. Jírovi se zatím dařilo a užměl téměř splněný úkol, který si pro něj otec nachystal.
Jednoho dne však přišel vlk a celé stádo mu sežral. Mladý chlapec musel začít znovu. Přece jen nebyl tak chytrý, jak si myslel, ale pro příště si vzal ponaučení, že si musí pořídit velkého psa, kterého se mlsný vlk zalekne. Tak se mu snad podaří splnit úkol, stát se dědicem a moci se starat o celou otcovu farmu.
Hra Superfarmář není žádným nováčkem mezi moderními deskovými hrami, dalo by se říct, že je prověřená dobou. Její první vydání sahá až ke vzdálenému letopočtu 1943. Toho roku vdechl polský matematik, profesor Karol Borsuk, život hře s názvem Chov zvířátek. Právě možná proto je ve hře patrná matematická logika a bez počtů se neobejdete přesně jako správný farmář. Co by to bylo za chovatele, kdyby nevěděl, kolik má zvířátek a neměl přehled, jak se mu množí?
Při otevření krabice na vás vyštěkne celkem šest plastových pejsků, z nich čtyři jsou malí, umí chránit před liškou, a dva velcí, ti zaženou dokonce i vlka. Dále v balení objevíte 120 originálně ilustrovaných žetonů zvířat (králíků, ovcí, prasat, krav a koní). Na první pohled vás určitě zaujmou dvě obrovské dvanáctistěnné kostky, které mají na každé straně vyobrazeno jedno z výše uvedených zvířátek. Poslední součástí balení jsou čtyři hrací desky z tvrdého kartonu, které zpodobňují ohrady na zvířátka.
Pravidla hry jsou vystavěna na pevném základu matematiky a logiky. Jsou však velmi jednoduchá, a proto je hra určena i dětem okolo věku 7 let. Hraní jim určitě pomůže v chápání základním matematických dovedností a naučí je postupně i strategickému uvažování, které mohou využít v životě nebo při hraní náročnějších deskových her.
Základním principem hry je směna zvířat, protože když jich má farmář dostatek od jednoho živočišného druhu, může s nimi jít na trh a vyměnit je za jiné, cennější. Na počátku nikdo z hráčů nemá na hrací desce žádné zvířátko. Hru tedy musí začít hodem kostkou, na které musí padnout dvě stejná zvířátka. Ta se pomyslně rozmnoží a vy si díky tomu můžete do svého stáda přidat jedno z nich.
Na kostkách je nejčastěji nakreslen králík, proto vám bude padat často. Výsledkem hodu můžete být zisk králíka, ovce nebo prasete. Výjimku tvoří kráva a kůň, protože ty se na obou kostkách dohromady vyskytují pouze jedenkrát a nemůžete je tedy získat pouhým správným hodem.
Stejný případ tvoří i dva predátoři, kteří vám ohrožují farmu: vlk a liška. V případě, že vám padne, zanechá to velké škody na vašem pečlivě budovaném stádu. Liška sežere všechny králíky, vlk má velký žaludek a proto pozře všechno kromě koně. Tedy v případě, že vaše zvířátka nehlídá malý pes (ochrana před liškou) nebo velký hafan (zažene vlka). V takovém případě se za vás obětuje nejlepší přítel člověka, ale farma zůstane nedotčena.
Na každé hrací ploše jsou v dolních rozích umístěny směnové tabulky, které jasně určují hodnoty zvířat. Proto je jasné, že ovci můžete kromě hodu kostkou získat také směnou za šest králíků, prasátko si můžete vzít v případě, že odevzdáte dvě ovce, a tak dále až ke koníkovi. Pokud chcete získat pejsky, musíte je směnit za jednu ovečku, respektive za jednu krávu.
Bohužel celá hra je propletena pomyslnou pavučinou náhody, a tak se občas stane, že některý z hráčů, ať se snaží, jak se snaží, má před sebou jen prázdnou hrací plochu, ať už jako následek nájezdů divokých zvířat nebo toho, že mu nepadají správná zvířátka na kostkách. Na druhou stranu tato náhoda přináší do hry také jisté kouzlo, kdy si hráči říkají: „Příště už to přece musí vyjít!“
Aby byla náhoda trochu vyrovnaná, existuje v pravidlech také tzv. dynamická hra. Na začátku hráč nezačíná s prázdnou náručí, ale vezme si k sobě jednoho králíka. Stejně tak v případě napadení liškou nebo vlkem nepřijde o všechno, ale jeden králík mu zůstane. Navíc si může vzít ještě koně (pokud ho ovšem už předtím vlastnil).
Pro upřesnění je třeba zmínit, že na českém trhu jsou k dostání hned dvě varianty hry. První, levnější verze, nese prosté označení Superfarmář. Druhá, dražší, vyšla k příležitosti desátého výročí prodeje hry u nás, a jmenuje se Superfarmář de luxe. Jak už z přízviska vyplývá, jedná se o luxusnější provedení. V základní verzi najdete kartonové žetonky zvířátek a dvě hrací kostky; druhá výše zmíněná verze je bohatší o plastové figurky psů a pěkné hrací desky, na které si hráč pokládá ukořistěná zvířátka.
Press Pygmalion se snaží svého Superfarmáře dostat i do školních družin, a tak každoročně pořádá turnaje v hraní této hry ve spolupráci s několika dalšími sponzory. Jedná se o několik regionálních kol přímo ve školách, které projeví zájem, pak následuje velké finále. Vítězové si vždy odnesou domů některou z her z portfolia pořadatele.
Superfarmář je hra, která nenásilně zábavným způsobem učí děti počítat a směňovat levnější zvířátka za dražší a naopak. To je jejím základním posláním. Přes velký podíl náhody má rozhodně velký potenciál zaujmout mnoho malých počtářů, a stejně jako nedávno recenzovaný Rummikub, dělá z matematiky příjemnou zábavu.
Název hry: Superfarmář de luxe
Typ hry: desková, matematická, logická, dětská
Výrobce: Granna
Distributor pro ČR: Press Pygmalion / Granna
Cena: 499 Kč
Počet hráčů: 2-4
Hrací doba: 10-30 minut
Doporučený věk: od 7 letHodnocení: **** (4 / 5)
Klady:
+ jednoduchá pravidla
+ zpracování
+ rozvíjí logické a matematické schopnostiZápory:
– velký podíl náhody