Komiksoví superhrdinové se představují tak, jak jste je ještě neviděli. Plakáty Joshe Siegela odívají tváře komiksové síně slávy do nového a netradičního kabátu. Známé postavy dvou největších amerických komiksových vydavatelství jsou na nich zobrazeny v duchu modernistických plakátů první poloviny 20. století.
Hrdinové obdaření neobyčejnými schopnostmi, vzešlí z dílen dvou největších gigantů komiksového průmyslu DC a Marvel, dnes již svým zpracováním snad nikoho nepřekvapí. Dokonce i v našich zeměpisných šířkách si po krátkém přemýšlení bezpochyby každý z nás vybaví alespoň jednoho z komiksových hrdinů, který mu někdy utkvěl v paměti. A to přesto, že u nás stále ještě vede v žebříčku oblíbenosti spíše Čtyřlístek nežli Batman nebo Daredevil. Superhrdinové jsou zkrátka novodobým trendem a ruku v ruce s tím jde i jejich vizuální zpracování.
Není komiks jako komiks a s notnou dávkou uznání je nutné říci, že produkce DC a Marvelu tvoří ono pomyslné jádro americké komiksové školy. Velké formáty této scény, a to ať již se jedná o marvelovské super-hrdiny nebo temné příhody z Millerova Sin City, jsou u nás stále spíše nežli masovou záležitostí, doménou komiksových nadšenců, z nichž jen málokdo by si dokázal představit svého hrdinu jinak nežli ve známém pojetí oblíbeného kreslíře.
Nezávisle na tom, zda se jedná o Supermana, Captaina Americu nebo nazelenalého, nezdravě vyhlížejícího Hulka, v komiksu stále platí jedno zásadní pravidlo. Snadno čitelná a čtenářsky poutavá kresba se vždy stává pomyslným trademarkem celé série
Superman tak trochu jinak?
Poněkud jinou optikou se na komiksové postavičky dívá malíř a designer Josh Siegel alias Rogan Josh, který se rozhodl jít proti proudu času a představit fanouškům jejich oblíbence skrze retrospektivní brýle modernistického pojetí. Na Siegelových plakátech komiksový feeling nahrazuje sofistikovaná malba, která úspěšně navozuje atmosféru moderního umění první poloviny dvacátého století.
Co vás při prvním spatření Siegelových děl jistě praští do očí takřka okamžitě je barevná střídmost společně s nenucenou jednoduchostí celkového výrazu. Josh Siegel barvami neplýtvá a to, co jeho plakáty ztrácí na prvoplánovité komiksové údernosti a přeplácanosti, nahrazuje malíř střídmým minimalismem a originální koncepcí jednotlivých kompozic. Smysl pro detail, jenž je jedním ze základních stavebních kamenů komiksového kreslířství, se dostává na vedlejší kolej, zatímco prim hraje abstraktní pozadí s lehce surrealistickým nádechem.
Siegelova postmoderní hříčka
- Otázkou zůstává, do jaké míry budou superhrdinové v modernistickém zpracování stravitelní pro tvrdé jádro odběratelů komiksových časopisů, na něž je jejich produkce nejspíše cílena. Pokud ale nepatříte mezi komiksové konzervativce či radikály bezpochyby si nezvyklou variaci na superhrdiny oblíbíte.
Nezávisle na tom, zda se jedná o Magneta vnášejícího se nad snovou krajinou nebo o Wonderwoman poletující v oblacích, Rogan Josh na svých plakátech vnáší do světa komiksových hrdinů nezvyklou formu imaginace a hravosti oživující nostalgickou atmosféru dávno zašlé moderny.