Když v posledních letech začalo nakladatelství Laser-books vydávat čím dál tím víc reprintů kyberpunkerů, ukázalo, že tento subžánr a jeho autoři mu nejsou cizí. Není proto divu, že se před necelým rokem dostalo na i na Gibsonovo Virtuální světlo, počátek volné trilogie Bridge, jejíž druhý díl se právě objevil na pultech.
Rok 2005 původně nemusel vypadat zdaleka tak růžově, jak opravdu vypadal. William Gibson ho ve svém Virtuálním světle zpodobnil depresivně, ve verzi, která opustila koleje tehdejšího světa, ale která zároveň měla ještě hodně daleko ke kyberpunkovým knihám typu Neuromancera. Jeho dějová linie se odehrávala v Kalifornii, která se stačila za dvanáct let, jež dělily roky 2005 a 1993, kdy kniha skutečně vyšla, rozdělit na dva samostatné státy, SeKal a JiKal. Vůbec celé Spojené státy, Amerika a svět dospěly do zcela jiného situace, než jakou bychom mohli čekat. V Evropě probíhají občanské války, Japonskem se přehnalo obrovské zemětřesení Godzilla a Kanada se rozdělila na pětici nezávislých států. Přelidněné San Francisco se jednoduše zbavilo části svých nejchudších obyvatel – poslalo je na nepoužívaný most Golden Gate, kde si dotyční vytvořili gigantický slum z chaoticky seskládaných věcí.
Přestože román má vlastní příběhovou zápletku, jeho skutečné ohnisko se soustředí právě na situaci nejen v Kalifornii, ale i na celém světě. Prakticky zmizela střední třída a existují jen extrémně chudí občané, reprezentovaní v knize obyvateli slumu na Mostě, přívěsovou kolonií fundamentalistických křesťanů, kteří věří, že Bůh přebývá v televizi. Protiklad tvoří bohatá extratřída, která pořádá dekadentní večírky a systémem tajně navzájem propojených korporací začíná pomalu a jistě ovládat svět. Není divu, že jedna z vedlejších postav, obyčejný japonský student, provádí na Mostě sociologicko-antropologickou studii tamější společnosti.
Uprostřed toho stojí dvojice naprosto odlišných a zároveň poměrně podobných hrdinů. Berry Rydell, vychodil policejní akademii a na osmnáct krátkých dní nastoupil k veřejným službám. Jenže cosi se nepovedlo a on skončil v losangeleské firmě IntenSecure, která dělá do bezpečnosti. Po půlroce služby ho sice vyhodí, od bývalého šéfa však dostane nabídku na práci v sousedním státě, v San Franciscu. Chevette Washingtonová zase kdysi vyrůstala v dětském domově. Pak se však rozhodla udělat dosavadnímu životu přítrž a utéct. Skončila na Mostě, v bytě se staříkem, který se živí prodáváním přežitků starého světa, a našla si práci v kurýrské agentuře. Jednoho dne však bezelstně ukradne jednomu debilovi zcela černé brýle. Až později se dozví, že jde o kyberpunkové zrcadlovky, přezdívané virtuální světlo.
Román Virtuální světlo Williama Gibsona má vlastně jen jeden problém. Kompozici románu. Na jeho začátku se autor příliš soustředí na popis svého složitého, veskrze zajímavého světa, zatímco jeho příběh se rozjíždí jen velice pomalu. Čtenář se proto snaží co nejrychleji zorientovat, ale po čase zjišťuje, že to prostě nejde. Klouže očima po stránkách a až před polovinou knihy zjišťuje, že zatímco nedával pozor, děj se už pomalu rozjel. A ve chvíli, kdy se rozjede děj, popisy Gibsonova světa téměř vymizí a kniha se soustředí v mnohem větší míře na příběh. Čtenáři tak zpětně dochází některá fakta z více než dobře vystavěného světa, jež se dozvěděl v předchozích kapitolách, přesto mu však mnoho skutečností uniká a závěr, který na počátečních popisech silně staví, vyšumí do ztracena. Až při druhém čtení prvních kapitol, částečně naladěný na Gibsonův slohový styl a částečně obeznámený s reáliemi románového světa, začíná čtenář pronikat i do podrobností, které mu autor vysvětloval na začátku.
Gibsonův román, první díl volné trilogie Bridge, je knihou, která se nedá nedoporučit. Na druhou stranu se k předchozí větě se vždy musí dodat, že plného významu textu se člověk dobere až na další přečtení, nikdy ne na to první, obzvlášť pokud se s Gibsonovou románovou tvorbou setkáváte poprvé. Ve Virtuálním světle stvořil autor svět, který není přívětivý, přesto však nepostrádá realističnost a svou vizí se nezaměnitelně zapíše do vašich myšlenek. Ať už budete knihu číst jako pomalu se rozjíždějící detektivku, sociální studii, náhled do budoucnosti, která nás minula, či cokoliv jiného, s největší pravděpodobností knihu jako brak neodložíte. Právě naopak, začnete se shánět po pokračování, které před měsícem vyšlo v novém vydání opět u Laseru.
Název originálu: Virtual Light
Český název: Virtuální světlo
Autor: William Gibson
Překlad: Tomáš Richtr
Obálka: Tomasz Maroński
Počet stran: 320
Vydal: Laser-books, Plzeň 2009
Doporučená cena: 249 Kč
Hodnocení: **** (70%)