Máte rádi logickou hříčku s názvem Patnáctka? V tom případě je Labyrinth Duel stvořený přesně pro vás.
Napětí v místnosti dosahovalo vrcholu. Plašomrak byl nervózní, už když do místnosti plné chlupatých koberců vstoupil, ale když uviděl starého čaroděje Volta, jak z dlouhé chvíle rychlými pohyby rukou oškubává slepici za pomoci magie, začaly se mu ještě navíc klepat nohy.
„Dále,“ pravil Volta na jedno z těch zaklepání, ačkoliv Plašomrak mu už v tu chvíli stanul za zády. A to neměl dělat, protože v následujících dvou chvílích se stařec otočil pohybem bránící se kobry a sevřel Plašomrakovu hlavu do svých kostnatých pařátů.
„Co tu chceš?“ zachrčel na něj vzteklým hlasem.
Plašomrak několikrát polknul, ale ta slova nešla z hlavy ven. Přišel jsem vás vyzvat na souboj, přišel jsem vás vyzvat na souboj, přišel jsem vás vyzvat na souboj. Tolikrát si to venku opakoval, jednoduchá věta, kterou nedokázal vyslovit.
„N-n-nic,“ vysoukal ze sebe a slabomyslně se na Voltu usmál. „Přišel jsem se podívat na slavného čaroděje, který nikdy neprohrál jediný kouzelnický souboj a myslel jsem si,“ v tu chvíli mu zajiskřilo v očích, jak ho něco napadlo, „že dostanu autogram.“
„Autogram?“ podíval se na něj Volta ještě podezřívavěji, ale svoje sevření konečně uvolnil a Plašomrak cítil, jak má v uších vytlačené důlky. Pomyslel si, jestli se mu v nich bude držet voda, až bude pršet.
Návštěvník v červeném plášti zašátral rukou v rukavici v kapse a vytáhnul jakousi minci, která byla na peníz moc prázdná a jediný znak na ní tvořila obvodová kružnice. Položil ji na stůl.
„Tady sem,“ ukázal na minci.
„Na tohle?“ natáhl po penízku ruku Volta, protože byl zvědavý, ostatně jako každý starý, opuštěný mág. Ve chvíli, kdy se jej dotkl, ozval se zvuk, jako když vypouštíte umyvadlo a Volta zmizel. Plašomrak se vítězoslavně usmál a podíval se na minci, která už nebyla prázdná. Její líc zdobila rozzlobená tvář čaroděje Volty. Pokaždé, když se na ni podíval, Volta změnil výraz.
„Tak, tohle bychom měli,“ prohlásil Plašomrak. Na strach, který ho před několika okamžiky svazoval, už zapomněl…
Nový Labyrint
Labyrint Duel se již názvem odkazuje na klasickou hru Labyrint. Jedná se opravdu o jeho zbrusu nové pokračování, které se specializuje na hru dvou hráčů. Zdálo by se, že s principem propojování chodeb již nelze udělat nic nového, ale zdání může klamat. Světlo světa hra spatřila v roce 2009 a do světa ji vypustil německý autor Marco Teubner.
V krabici najdete dvě hrací desky o rozměrech 4×4, šestnáct malovaných úkolových kartiček, ale především asi centimetr vysoké čtvercové kostičky dvou barev. Nesmíme zapomenout na hlavní aktéry – krásně zpracované figurky dvou soupeřících kouzelníků. Musíme pochválit i prostor v krabici, který je výborně rozvržen, takže všechny komponenty drží na místě a hru můžete bez obav vzít s sebou ke kamarádovi.
Každý z hráčů si desku připraví tak, že do patnácti políček položí některou z kostiček znázorňujících chodby a jedno místo ponechá prázdné. Dávejte při rozkládání dobrý pozor, abyste nepoložili všechny chodbičky horizontálně nebo vertikálně. Měly by být rovnoměrně rozloženy, v opačném případě byste totiž nemuseli být schopni vůbec některé úkoly splnit. Pravidla znázorňují příklad správného rozvržení.
I čarodějové jsou lovci pokladů
Dobře si prohlédněte obrázky, které lemují herní plán. Získat tyto poklady jako první totiž bude vaším cílem. Jenže cesta k nim nebude tak snadná, bludiště je zrádné místo, kde nic není takové, jaké se zdá na první pohled.
Zamíchejte balíček karet s úkoly a otočením první z nich určíte startovní pozici pro oba mágy. Když je na toto políčko postavíte, cesta labyrintem za poklady může začít. Otočením další karty z hromádky začíná hra, při níž mají oba kouzelníci za úkol najít co nejrychleji cestu k obrázku, který je naznačený na otočeném úkolu.
Síla, která hýbe kameny
Pochopitelně cesta nebude stát sama od sebe, ale musíte si ji za pomoci magie postavit. Nezbývá tedy, než přestavovat chodby labyrintu k obrazu svému. Kostičky můžete posouvat s využitím jednoho volného místa na hracím plánu tak, abyste dostali vytouženou chodbičku na její místo. Hrací kameny nesmíte zvedat, otáčet, ani s nimi jinak manipulovat. Jediný možný pohyb je posun do stran, nahoru a dolů.
Jakmile se některému z hráčů podaří sestavit souvislou cestu k zadanému cíli, přemístí se skrze vytvořenou chodbu k němu a triumfálně jej získá. V tuto chvíli se cesty čarodějů rozdělují, protože ten úspěšný bude začínat z místa, kam právě dorazil, zatímco poražený zůstává na svém startovním bodu.
Až se vám podaří nalézt všech patnáct pokladů (šestnáctý byl startovní, o který se nebojovalo), můžete určit vítěze duelu, kterým se pochopitelně stává hráč s více nasbíranými poklady.
Kouzlení je někdy o náhodě
Pro někoho může být nepříjemné a někoho naopak potěší skutečnost, že před první hrou musíte do barevných čtverečků obrázky chodbiček nacvakat, což vyžaduje určitou šikovnost a trpělivost. Naštěstí je díky čtvercovému tvaru jedno, jakým směrem chodbičku natočíte.
Ve hře má velké místo náhoda, protože často záleží na počátečním rozestavení bludiště, na aktuální pozici vašeho kouzelníka a také na kartě, která zrovna přijde. Může se totiž stát, že jeden z hráčů bude mít kartičku na dosah, zatímco druhého čeká cesta přes celou hrací desku. Na druhou stranu, štěstí je vrtkavé a často zažijete ve hře neuvěřitelné zvraty a většinou se o vítězi rozhoduje až těsně před koncem celé partie.
Mág nemůže být hloupý
Hra klade důraz především na kombinatorické schopnosti hráče, protože přeskládat někdy chodbičky správným způsobem vyžaduje čas. Obrovské plus celé hry je, že soupeři hrají současně a díky tomu je v některých okamžicích napětí přímo hmatatelné.
Pokud chcete, pak vliv štěstí můžete minimalizovat, pokud do hry přidáte dvě pravidla – základní rozestavení kostiček obou hráčů musí být stejné a čarodějové vždy před otočením karty začínají na společném místě.
Labyrinth Duel je důstojným pokračovatelem dnes již klasické společenské hry. Bere zažitý princip chodeb a dává mu zcela novou podobu za využití jednoduchých a všem známých principů patnáctky. Možná právě proto je tak návykový a tak dobře odsýpá. Je vhodný pro dospělé i děti, každý si ho zahraje s chutí.
Název hry: Labyrinth Duel
Typ hry: desková, logická
Výrobce: Ravensburger
Distributor pro ČR: DinoToys
Cena: 447 Kč
Počet hráčů: 2
Hrací doba: 20-40 minut
Doporučený věk: od 8 letHodnocení: **** (3,9 / 5)
Klady:
+ zpracování
+ chytlavý princip
+ napínavé do posledního okamžikuZápory:
– šance hráčů nejsou vyrovnané
– pouze pro dva hráče